Når ledelsen hos Nellemann Machinery A/S trækker kundeoplysninger fra et Excel-ark over på det digitale kort Mapit, får de et overblik over, hvordan kunderne fordeler sig geografisk. Kortet giver et visuelt overblik over, hvilke kunder, der benytter sig af service og reparation på maskinerne, og hvor der er behov for mere hjælp.
Hvis vi har brug for en ny montør til at køre rundt og reparere maskinerne, så ved vi hvor vi skal lede efter personen. Hvis kortet viser, at der i et område er mange kunder, der har behov for service, og vi ikke har nogen montør i det område, så kan vi ligeså godt ansætte en montør, der hvor kunderne er.
Effektivt værktøj
Nellemann Machinery A/S har anvendt Mapit, der er udviklet af den danske virksomhed Viamap, i et stykke tid nu. Maskinvirksomheden har mest anvendt digitalkortet til at placere kunder på eftermarkedet, men planen er at det samme kommer til at ske for salg af nye maskiner.
Det er et godt internt redskab, vi kan bruge som en rettesnor i ledelsen. Vi får et overblik over, hvor vi er stærke, og hvor vi er svage. Vi kan se, hvor i landet der er mange leads og meget salg, og hvor der er potentiale for mere salg og mere service, siger Kristian Refnov
Visuelt overblik
Nellemann Machinery A/S bruger indtil videre kun de funktioner i Mapit, der giver et visuelt overblik over kunder, fordelt på postnumre. Men kortløsningen giver også mulighed for at vise særligt relevante steder eller ting, i nærheden af de adresser og kunder, man trækker ind på kortet.