Bobcat teleskopslæsser TL43.80HF er blevet testet af TraktorTech & klarede opgaven
Uddrag af testen fra TraktorTech
Bobcats største teleskoplæsser klarer opgaverne – og til en fornuftig pris. Teleskoplæsseren har gode sikkerhedsfunktioner og er kraftfuld, men halter på visse punkter med komforten i kabinen.
Engang var navnet Bobcat synonym med en skridstyret minilæsser. Men tiderne ændrer sig, og det samme gør det nu Doosan-ejede Bobcat. Med sin nyeste serie af teleskoplæssere blæser Bobcat for alvor til angreb på konkurrenterne, og vi er hoppet på ryggen af Bobcat TL 43.80HF for at se, hvad koncernens største model i serien egentlig kan præstere. Lad os få de kolde facts på bordet: Vores testmaskine løfter maksimalt 4,3 ton med bommen helt trukket ind. Ved fuldt udskud i vandret position løfter den 1.600 kg, og skal du helt i top med 7,5 meters løftehøjde, klarer den 1.800 kg. Med andre ord er den altså stor nok til at klare de gængse opgaver på selv store bedrifter og maskinstationer som foretrukken foderlæsser eller ballestabler. Vi tester blandt andet maskinen med skovl og halmspyd, og den håndterer uden problemer to bigballer ved fuldt udskyd. Jordskovlen er dog væsentlig overdimensioneret til maskinen, så her er hydraulikken på overarbejde, men jeg har stadig fornemmelsen af, at både transmission og hydraulik bider fra sig. Der er uden tvivl tale om en stærk teleskoplæsser. Vores testmaskine er en såkaldt Agri***-variant og henviser til mængden af udstyr, hvor Agri*** er toppen af poppen. Det betyder blandt hitch-krog som standard og eksempelvis LED-lys, hydraulisk redskabsskifte, Bomaffjedring og aircondition. Du får også valg af kørselsretning i både joystick og til venstre for rattet. Normalt gør jeg ikke meget ud af priserne før til slut i en test. Denne gang gør jeg det lidt omvendt, for selvom vi naturligvis kun kender de vejledende listepriser, så placerer TL 43.80HF sig fint i forhold til en række konkurrerende mærker. Listeprisen på vores Agri*** er 765.000 kroner ex. moms – og det med alt udstyr på nær centralsmøring, bakkamera og et sæt større dæk til på vores testmaskine til i alt 45.000 kroner. For det beløb får du en maskine, der kan lave præcis det samme som konkurrenterne, men i flere tilfælde til færre penge i direkte sammenligning med nogle af de kendte spillere.
Skinner den lavere pris igennem på maskinen? Jo, umiddelbart på komforten i kabinen, vil jeg sige. Jeg savner en bedre og hurtigere måde at indstille rattet på i stedet for et håndtag med gevind, man skal løsne og stramme hver gang. Det tager ganske enkelt for lang tid, hvis man skal ind og ud ad maskinen mange gange dagligt. Joysticket får også minusser for dets placering. Det følger ikke sædets bevægelser, men er i stedet fastmonteret i panelet på højre side, og du har ingen muligheder for at justere i højde eller længderetning. Det er en skam. Andre steder er det lige omvendt. Eksempelvis aktiverer maskinen selv P-bremsen, hvis du holder stille i neutral i få sekunder. Så snart du vælger frem eller bak og træder på speederen, slår den fra igen. Det er sikkerhedsmæssigt en dejlig funktion, som sikrer, at maskinen ikke ruller, hvis du skulle have glemt p-bremsen, når du hopper ud ad maskinen.
Små detaljer har enorm betydning for kørsel
Du kan tilpasse arbejdshydraulik og transmission trinløst og perfekt til dit temperament, men vær opmærksom på transmissionen og dens to mekaniske gear i bestemte situationer.
Bobcat TL 43.80HF har ikke tonsvis af avancerede funktioner. For eksempel er der ingen skovlautomatik så som en rystefunktion eller muligheden for at skovlen selv returnerer til vandret
position. Men på ét punkt har den en meget anerkendelsesværdig funktion. Jeg kan nemlig regulere flowet i arbejdshydraulikken på en skal fra 1 til 100. På den måde kan jeg selv justere maskinen efter, hvor aggressiv og hurtig jeg vil have hydraulikken til at arbejde i forhold til opgaven. Endnu bedre er det, at man også kan regulere hydraulik og transmission på én gang. Med fuld skrue er maskinen ret så kontant i både hydraulik og aggressivitet i transmissionen, men hvis jeg for eksempel justerede tallet ned til bare 90-95 i stedet for 100, var maskinen langt blødere og mere behagelig at køre med. Og regulerer jeg den ned til næsten nul er det som at regulere maskinen ned i krybegear. Et tryk på en knap slår det hele til og fra, og hvis man holder knappen inde, gemmes den værdi, man har indstillet systemet efter. Super enkelt og alsidigt. Den hydrostatiske transmission fra Danfoss har fire gear: Et højt og lavt mekanisk gear samt en elektronisk høj og lav funktion i hvert gear, hvor transmissionen ændrer vinklingen på den ene af pumperne for at sætte hastigheden ned. Det fungerer ganske fint, men i enkelte situationer skal du være opmærksom: Hvis du laver hårdt jordarbejde med maskinen, skal transmission være i lavt gear for at få til strækkelig brydekraft. Her er den ekstrem stærk, men kører kun op til 13 kilometer i timen. Skal du køre ret langt med hver skovlfuld og vil op i det høje gear, må du holde stille og manuelt skifte op eller ned på en trykkontakt. Den elektroniske regulering af transmission sætter hastigheden ned til henholdsvis 19 og 6,0 kilometer i timen, men det ændrer desværre ikke på brydekraften. Er de to gear en udfordring i andre sammenhænge? Næppe, for hvis du læsser og transporterer halm eller tager grovfoder ud af stakken, kan den til enhver klare at køre i det høje område. Kører du 40 kilometer i timen, vil du i øvrigt opleve, at Bobcat’en er utrolig præcis og stabil i styrtøjet. Det er ingen sag at køre 40 med firehjulsstyringen slået til.
Resten af testen kan findes i det nye TraktorTech blad.